Saturday, August 12, 2017

Trip Menghayati Lelah di Belitung : 06 | Pulau Batu Belayar & Pulau Kelayang

Dari Pulau Lengkuas kami kembali dengan bot ke kawasan Pulau Belitung iaitu di Tanjung Kelayang.

Bye bye Pulau Lengkuas

Air tenang sikit di kawasan ni sesuai untuk mandi mandi

Dan sebenarnya kalau ikut kan itineary banyak tempat patut kami singgah lagi on the way balik dari Pulau Lengkuas ke Tanjung Kelayang tu. Contohnya Pulau Burung dan Pulau Pasir. Tapi sebab keadaan ombak yang agak ganas tu maka kami terus je balik tanpa singgah di mana mana.

Cuma bila nak sampai ke Tanjung Kelayang semula tu kami singgah di Pantai Batu Belayar.

Pantai Batu Belayar yang dipenuhi dengan bongkah bongkah batu di atas pulau kecil yang berbentuk sepeti layar

Pulau Batu Berlayar adalah salah satu pulau yang ada di sekitar Pantai Tanjung Kelayang. Sekilas, bila kita melihat dari kejauhan, pulau ini terlihat seperti gundukan pasir yang dipenuhi batu granit.

Pulau Batu Berlayar memang terlihat unik. Di sini kita disajikan pemandangan batu-batu granit berukuran besar yang berdiri menjulang ke atas. Batu-batu ini berdiri diatas pulau berpasir putih yang lembut dan dikelilingi birunya air laut yang tenang.

Berjalan-jalan mengelilingi Pulau Batu Berlayar menjadi aktivitas yang sangat menyenangkan. Memasuki celah-celah batu granit di atas pasir menjadi pengalaman yang tidak terlupakan saat berada di sini.

Tidak hanya batu granitnya saja yang indah, keberadaan biota laut seperti ikan-ikan cantik dan bintang laut di pulau ini juga menjadi pemandangan indah yang disajikan dari pulau yang hanya 15 menit bisa kita tempuh dari Pantai Tanjung Kelayang ini.

Pulau Batu Berlayar juga memiliki keunikan tersendiri. Jika pulau ini tidak akan terlihat karena tertutup laut. Pengunjung perlu keberuntungan untuk bisa sampai ke pulau ini.

Nama Batu Berlayar sendiri konon diambil dari salah satu batu yang ada di sini yang mirip dengan layar perahu nelayan. sumber

Bongkah batu

Singgah sekejap untuk aktiviti photography

Pulau Batu Belayar dan Tanjung Kelayang di belakang

Celah celah bedah batu

Masa untuk berpisah

Dan dari Pulau Batu Belayar tadi kami bergerak pula menuju ke Pulau Kelayang yang terletak tidak jauh dari Tanjung Kelayang tadi tu.

Bot berhenti di tepi pantai

Batu Garuda yang terletak tidak jauh dari Pulau Kelayang ni. Tapi pada kedudukan dari sini tak berapa nampak sangat macam rupa garuda

Pantai di Pulau Kelayang

Pulau Kelayang

Di Belitung terdapat pulau yang disebut Pulau Kepayang. Pulau ini juga dikenal penduduk local dengan sebutan Pulau Babi. Pulau ini luasnya sekitar 12 hektar dan berjarak sekitar 2 kilometer dari Pantai Tanjung Kelayang, atau sekitar 15 menit perjalanan dengan perahu mesin. Pulau ini juga menjadi bagian dari tempat-tempat yang dikunjungi ketika melakukan island hopping menuju Pulau Lengkuas.

Pemandangan menuju Pulau Kepayang dari daratan Pulau Belitung (Tanjung kelayang ataupun Tanjung Binga) tidak akan membosankan. Dapat terlihat berbagai formasi batuan granit raksasa yang seolah-olah tumbuh dari dasar laut. Karena air laut di perairan ini jernih, dapat terlihat koral-koral meja yang tumbuh di dasar laut dari permukaan.

Pulau Kepayang memiliki laut yang jernih dengan pasir putih dan bebatuan granit yang besar-besar. Dari Pulau ini dapat terlihat juga mercusuar Pulau Lengkuas. Sekitar 100 meter dari pulau terdapat spot terumbu karang yang masih bagus. Biasanya, wisatawan datang ke sini untuk snorkeling atau menyelam. Di spot tersebut, selain menikmati warna-warni terumbu karang juga terdapat banyak ikan yang berwarna warni. Bila beruntung, saat menyelam kita mungkin bertemu dengan penyu sisik atau ikan Napoleon yang langka.

Di Pulau Kepayang terdapat tempat penangkaran penyu sisik yang dijalankan oleh kelompok pencinta lingkungan yang menjadikan pulau ini sebagai destinasi eko-wisata. Terdapat juga tempat untuk wisatawan ikut melakukan transplantasi terumbu karang. Disini wisatawan juga dapat menyewa peralatan diving dan snorkeling, serta guide/buddy untuk diving. Selain itu, di pulau ini juga terdapat akomodasi untuk menginap berupa eco-lodge. Terdapat pula rumah makan bagi wisatwan yang ingin mencicipi hidangan Belitung.

Di Pulau Kepayang dapat disaksikan pemandangan matahari terbit dan matahari terbenam yang indah. Banyak pula orang yang datang ke sini dengan tujuan untuk berburu foto. - sumber

Tapak Sulaiman. ( Couple Indo tu gelak je kami cakap nama dia Tapak Sulaiman)

Di pulau ni Agus bawak kami menjelajah keliling pulau menerusi batu batu yang ada di sekeliling pulau Kelayang.

Hakisan

Pulau Batu Garuda di hadapan

Laluan berbatu batu

Lubang lubang gua

Ikut celah celah kawasan

Sambil borak dan bergambar gambar

Kami balik ke tempat bot ikut laluan hutan

Lagi dekat sebenarnya

Santai lepak dan mandi mandi di sini. Akhirnya dapat jugak aku berkubang mandi laut di sini.

Lepas habiskan masa kat sini kami kembali ke Tanjung Kelayang semula.

Tanjung Kelayang

Mandi dan bersihkan diri

Sempat makan rojak

Tanjung Kelayang dan Pulau Kelayang tadi

Sementara tunggu dia orang bersiap aku gi merayap jap ke Pantai Kelayang di sebelah Tanung Kelayang ni

Pantainya lebih landai dan ramai orang mandi manda

Pulau Batu Garuda dari Pantai Kelayang

Adik mandi manda

Adik ni lagi over. OOTD pakai baju duyung untuk sesi photog. Asal kau bahagia dah la dik.

Dari Pantai Kelayang kami tak balik ke Taniung Pandan lagi. Ada acara lain dan destinasi yang kami ingin pegi tak jauh dari sini.

Senja yang bakal berlabuh

Nak pegi memburu senja. Harapnya senja menunggu kami untuk hari ni.



Mungkin hanya Tuhan
Yang tahu segalanya
Apa yang ku inginkan
Di saat-saat ini...
Oh...

Kau takkan percaya
Kau selalu di hati
Haruskah ku menangis
Untuk mengatakan yang sesungguhnya...

Kaulah segalanya untukku
Kaulah curahan hati ini
Tak mungkinku melupakan mu
Tiada lagi yang ku harap
Hanya kau seorang

Kau takkan percaya
Kau selalu di hati
Haruskah ku menangis
Untuk mengatakan yang sesungguhnya...

*Kaulah segalanya untuk ku
Kaulah curahan hati ini
Tak mungkin ku melupakan mu
Tiada lagi yang ku harap
Hanya kau seorang

Wooo....

Kaulah segalanya untuk ku
Kaulah curahan hati ini
Tak mungkin ku melupakan mu
Tiada lagi yang ku harap
Hanya kau seorang

bersambung................

3 comments :

  1. Ok dah nmpk batu garuda.
    Apa maksud gundukan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu pak maksudnya seperti TOMPOKAN... setompok

      Delete
  2. Org Indonesia panggil apa tapak Sulaiman tu?

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...