Wednesday, December 11, 2013

Kuala Lumpur : KL Tower - Other Attractions

Weh ! Nak gi mana tu? Belum abis citer lagi pasal KL Tower ni !!

Duduk sini !


Di Menara KL selain daripada observation deck yang mana kita boleh lihat panorama Kuala Lumpur, terdapat jugak attaraction lain yang boleh di cuba.

Sini aku share mana yang patut semoga menjadi panduan kalau ke Menara KL. Orang kata, kalau pegi pun, ada choice lain la selain daripada nak skodeng jer.


Attraction pertama adalah Taman Eko Rimba KL.

Tahukan Menara KL ni terletak di Hutan Simpan Bukit Nanas. So ada hutan reserve bagi mereka yang cintakan kehijauan dan kedamaian dan mahu melihat flora dan fauna di sini.

Apa jenis fauna aku pun tak tau. Gi la tengok. Mungkin unggas, cengkerik ke apa ke. Badak confirm tak der. 

Ni waktu masuk

Masuk rasanya percuma. Ada lagi yang percuma di sini seperti cultural village dan benda benda lain.

Selain daripada tu, attraction lain di Menara KL yang masuk tak percuma pun banyak. 

Salah satunya adalah ni, XD Theater !

Maafkan saya pakcik, pakcik termasuk dalam ini gambar

Ini attraction terbaru di Menara KL ni. Menawarkan simiulasi motion 6D thrill ride dengan effect effect macam real. 

Macam je lah.

Masa sampai hari tu Hero dah kemaruk nak main benda ni. Tapi aku suruh dia tahan dulu then kita orang naik kat observation deck. Bila turun tu baru boleh main.

Di sini pentingnya nak beli tiket combo sebab tiket combo jimatkan charge naik observation deck dengan attraction lain ni.

Ni story nya

Theater yang terletak di bawah menara

Kecik je theaternya

Skrin

Seat 2nd row

front row

Cool jugak la naik menatang ni sebenarnya.

Hero suka. Aku pun suka. Thrill ada. Macam naik roller coaster jugak la cuma kurang skit la rasanya walaupun kerusi bergerak, pakai cermin 3D dan jugak ada effek asap, kabus, air dan sebagainya.

Ride ni adalah dalam 15 minit.

Kira OK lah. Boleh cuba.

Terbuka untuk 6 tahun ke atas. Tapi kalau budak kecik boleh je naik tapi kena riba lah. Princess OK je naik. Siap dapat spec 3D.

"Adik takut tak?"
"Adik tak takut pun"

Time tak takut la. Aku cuak belum apa apa dia dah meraung dulu. Jenuh lak nak tunggu abis.

Tapi nasib baik jugak la dia kental skit this time.


Attraction lain di sini adalah Blue Coral ni.

Terletak di level paling bawah Menara KL.


Dibuka secara rasmi untuk lawatan pada 1 Disember 2012. 

Apa yang boleh expect adalah melihat makhluk eksotik seperti Cardinalfish, Bomba clownfish, Percula clownfish, Skunk Crownfish, Baby White Tip Reef Sharks, Carpet Anemones, Pasir Anemones, pufferfish dan lain-lain species dalam laut lah.

Aku tak masuk, tapi aku cuma capture dari monitor yang ada.

So this is probably what to expect inside.










Cuma aku doubt it la ada penyelam apa semua tu.

Tempatnya nampak kecik jer pun. Better kalau nak tengok ni pegi je ke Aquaria KL tu.

Eh. Aku belum pernah pegi Aquaria KL !!!

* pegang raket badminton nak pukul cengkerik yang berbunyi riang


Another attraction adalah Animal Zone.


Dont expect this to be like a zoo. Cuma ada la burung, monkey, ular sawa albino etc. 

Kalau nak tengok yang ganas ganas. Pegi je la Zoo Negara.

Eh. Aku pun belum pernah sampai Zoo Negara !

* pegang raket dan bersedia nak hempuk cengkerik yang cuba cuba berani nak berbunyi


Satu lagi tu hah. Poney Ride. Princess aku nak naik tapi dah malam. Tak sure malam malam pony ni nak bergerak ke tak. Kang dia mengantuk, amok pulak.

Dan salah satu lagi attraction yang buat Hero buntang mata adalah F1 Simulator !

Ni letaknya di bahagian bawah jugak.




Dalam ni ada kereta Formula 1 dan juga simulator macam driving kereta F1.

Aku tak nak bagi Hero masuk sebab nanti dengan aku aku tak balik.

Cepat cepat jalan dan bagitau...

"Tempat tu dah tutup. Dah malam"
"Abis orang dalam tu buat apa Papa?"
"Dia orang testing kot... nanti je la kita datang semula"

Jalan laju laju sambil urut dada............

Mata Hero meliar lagi tak puas hati pandang ke belakang. Aku cepat cepat tarik tangan dia pegi ke parking.

* tangan sebelah lagi still pegang raket nak backhand cengkerik kalau berbunyi lagi


Itu la attractions lain yang ada di Menara KL ni.

One thing yang aku boleh cakap, harga agak lah mahal. Macam tak berbaloi, tapi beli combo set tu OK sikit lah.




Apa apa pun, sekali sekala.. hmmm belasah je lah..................

11 comments :

  1. yeayyyy! at least aku dah penah masuk aquaria! *tembak cengkerik satu persatu*

    ReplyDelete
  2. yeayyyy jugakkk...aku pon dh pernah masuk aquaria....*tembak cengkerik secara pukal*

    ReplyDelete
  3. oh my KL! mahal nak mamps...

    aku pun pernah masuk Aquaria
    *sembur cengkerik dengan pesticide

    tapi..Aquaria tu..mmmph! *biarlah ko sendiri discover

    hee..

    ReplyDelete
  4. kalau dah all in semahal itu...JM akan pilih combo set..cam nk beli pop corn nk tgk wayang lak..ada combo set

    ReplyDelete
  5. * perati cengkerik cengkerik yang berdangdut riang.....

    nanti kan pembalasan !!!

    Ya JM. Kalau beli combo murah la sikit kot......

    ReplyDelete
  6. Nurin pun dah pnh g aquaria, bw rombongan kanak2 sek. ekekeke oklah... tp prefer petrosains n pusat sains. =)

    ReplyDelete
  7. haa.. petrosains pun aku x pernah masuk..

    * nangis tepi pintu klcc

    ReplyDelete
  8. Kalau nak pergi Aquaria better go now (before 2015)... Sebab lepas tu harga dia akan revise around RM50/head adult... Sekarang masih RM38... Just went there last Saturday...

    ReplyDelete
  9. FAH : benarkah?

    ok. siap siap nak pegi nanti sempena cuti sekolah..

    terima kasih

    ReplyDelete
  10. assalam nk tnye hrg msk ke taman eko rimba kl shj tu brape

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasanya percuma bak kata Dr Singa

      https://sayadankamerasaya.wordpress.com/2012/10/22/kuala-lumpur-taman-eco-rimba-bukit-nanas/

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...