Monday, December 3, 2012

South Korea : Highlight & Itinerary Mentari Korea

Ooooo. Sexy ladies !!!!!!!

* begitu, Oppa muncul dengan jubah labuh dan style gangnam jahanam.

So hentikan spekulasi korang pasal aku ke mana tempoh hari. Bukan Rome. Bukan Round The World pun. Tengok tajuk pun dah tahu.

Jadi, sahihlah. Aku ke Korea Selatan.

Apa khabar semua? Masih merindui diri ku ini? Lihat ! Selepas balik dari Korea ni, abang putih tak? Makin gebu tak kulit ? Halus mulus ?

Apa? Tidak?

* ambik pisau tikam tikam tapak kaki sendiri. 

So mesti nak tau apa jadi dengan trip ke South Korea aku ni kan?

Anyway. Dah selamat pulang dah. Alhmadulillah. Semuanya berjalan lancar. 

Trip ni pun agak last minit. Lepas pegi NZ tak jadi dan tukar ke Paris bulan 4 nanti, aku agak OK sebab boleh proceed dengan Korea ni. Tapi dah last minit macam malas nak pegi. Lagipun tak prepare apa apa pun. Haram  ! Langsung ! Tiket ke Jeju tu je beli dah lama sebab memang dah plan, kalau ke Korea aku nak pegi Jeju tu. 

Hari nak fly, flight pukul 12.50 malam. 8 malam tu baru la aku decide nak pegi Korea. Mengelabah. Aku just study skit skit, skrin capture tempat tempat menarik dan agak agak boleh di lawati.

Anyway.... ini la dia hasil 6 hari 5 malam ke South Korea yang berjaya di capap di Jeju, Seoul, Nami Island, Mount Seoraksan dan YongPyong.

Sila layan.

Mentari Korea

Lotte Park, Gimpo Airport

Mt Hallasan, Jeju Island

Cheonjiyeon Falls, Jeju

God's Pond

Jusangjeolli Cliffs

Oedolgae

Seopjikoji

Seongsan Ilchuibong

Sunrise's Peak

Changgyeonggung Palace

Secret Garden

Pavilion in Autumn

Autumn Foliage

Sejongdaero

Cheonggyecheon Stream

N Seoul Tower

Nami Island

Nami Island

Nami Island

Nami Island

Nami Island

Dongdaemun

Mt Sorak

Seoraksan National Park

Seoraksan National Park

Seoraksan National Park

The peak

Sokcho 

YongPyong Ski Resort

YongPyong Ski Resort

So amacam? Nampak menarik tak?

* mati la padahal semua orang dah pegi Korea.

Berikut adalah beberapa highlight sepanjang di South Korea

1. Sebab last minit, aku tak dapat hostel. Hostel semua penuh so aku main bedal mana ada dan end up aku sengsara beberapa hari di Seoul macam tidur dalam bilik mayat !

2. Tapi South Korea sangat sejukkkkkkkkk dan aku kan feeling feeling tak de bawak baju banyak, tak de coat berbulu gibbon, tak jugak long john secada apa semua tu. Feeling feeling macam pegi Sahara, padahal.. sejuk beku kat sana. End up bibirku merekah dan berdarah.

3. South Korea agak cantik. Jeju Island supercantik. Kena ada banyak masa untuk cover semua.  Aku cuma ada 1 hari je di Jeju dan 2 hari setengah di Seoul.

4. Aku tak jumpa pun lelaki kacak Seoul yang orang gila gila kan. Ke aku tak reti nak menilai? Tapi, semua lelaki Korea adalah bau busuk ! Sungguh bau tak kacak ! Yang pompuan pun muka biasa biasa je.

5. Korean suka menjeling dan tengok orang atas bawah. Stress !

6. Sebab nak cover tempat selagi boleh, walaupun jarang di buat orang, tapi aku berjaya cover Seoul - Sorak - Socho - YongPyong dan balik ke Seoul dalam masa 1 hari !

7. Double stress tak jumpa makanan enak. Ada sekali aku terpaksa makan makanan korea, pastu aku rasa macam nak muntah atas meja !

8. Banyak betul locations film dan korean drama yang jadi tourist spot dan tempat tempat ni macam agak touristy especially Nami. Nak ambik gambar pun payah. Silap silap, tala kamera ke langit pun tetap ada orang !

9. South Korea agak bersih, orang dia agak kurang sopan jugak. Agak susah nak communicate tapi facilities adalah tip top. Transportation on time ! Dan agak murah. Aku abis RM1,900 for 6 Days 5 Nights all inclusive !!!

10. Overall, aku suka Korea, tapi aku rasa Japan still the best ! Sorry :-) !

Repeat South Korea? No Thank you ! I will opt for Shanghai - Beijing - UB.

Tunggu update penuh bebila kemuncak kerajinan mendatang................



Sinaran mentari yang menerangi
Keseluruh alam bergemilang
Bagai berterbangan
Kita mendatang
Dan menghinggapi digelanggang
Tersenyummlah mentari korea
Pertemuan ini optimis sekali
Bagai anugerah menyelubungi
Hingga terbawakan dalam mimpi

Sinar mentari oh Korea
Ku mendaki mimpi-mimpi
Sinar mentari oh Korea
Cinta bersemi
Pertemuan di Korea
Kau menghidupkan semula
Pertemuan di Korea
Sehingga akhirnya

Di arena ini kita berpesta
Mengisi acara penuh mesra
Di sini bermula cita yang baru
Mengalir harmoni hasrat padu
Tersenyumlah mentari Korea
Pertemuan ini optimis sekali
Bagai anugerah menyelubungi
Hingga terbawakan dalam mimpi

Ini sample Itinerary aku di Korea Selatan.

Day 01 

Flight to Incheon - Arrival at Incheon Airport - Incheon to Gimpo Airport - Around Gimpo Airport ( Lotte Mall, SkyPark) - Flight to Jeju - Arrival at Jeju Airport - Yongduam Rock ( Near Jeju City) - Night Market Jeju.

Day 02 

Misterious Road - Yeongsil - Cheongjeyon Waterfall - Jusangjeolli Cliff - Oedolgae Rock - Folk Village - Seopjikoji - Seongsan Ilchubong

Day 03 

Flight to Incheon - Seoul City ( Changdeokgung Palace, Secret Garden, Gwanghwamun, Cheonggyecheon Stream, Seoul Night Tour Bus - N Tower, Namdaemun Market, Myeondong)

Day 04 

Nami Island - Seoul Tour Bus (Itaewon, Dongdaemun Market)

Day 05 

Seoraksan National Park - Socho - YongPyong Ski Resort - Seoul

Day 06

Leaving Seoul

21 comments :

  1. Oitt...bila masa lak ko ke korea ni... oh lupe ko kan supermeng...spenda kat luar...

    ReplyDelete
  2. hoih asik jalan supermeng ni...jeless tahap gaban dah ni...hahahaa tp korea mmg best...hebat tu dlm 1day leh pusing sorak-socho-yongpyong-seoul...hahaha tp kami jeju tu amek 1day je pusing cuma ongkos tinggi sbb sewa teksi...tp berbaloi2...god's pond tu katne???jeju ke?cun giler...huhuhu korea is a must repeat country!for me la...jepang tak pnah smpai lagi...hehehe

    ReplyDelete
  3. cantikkkkk!!! mcm takde org je time ko pegi?

    ReplyDelete
  4. HB : hari tu la..

    DJ : may be sebab aku pegi japan dulu kot baru pegi SK.. god's pond tu kat jeju jugak. korea isnt bad at all, cuma org nya agak busuk

    * lariiiiiiii

    John : aku siap baling telur busuk ke arah khalayak bagi mendapatkan shot tak de org !

    org adalah sgt ramai. percaya lah. mcm aku ckp, silap silap kalau tala lense ke langit pun ada orang.

    ReplyDelete
  5. Walaupun dah banyak kali pegi, bile tengok gambo2 abe meng nih, mesti rase teruja nak pegi macam belum penah pegi lagik ... Gambo2 semua chantekk sesangat!!!

    ReplyDelete
  6. Yeayyyy Jepun menang!!! Walaupun aku tak penah pegi Korea, tp aku pun rasa Jepun lagi best.. (bias gile hahahaha).. ok satu hari nanti aku memang plan nk ke korea dan semestinya ke Jeju jugak.. gambar ko tidak menghampakan langsung!! I LIKE 13juta kali ok??! ;p

    Terima kasih kerana buat statement lelaki korea sebenarnya memang tak cun mcm abg2 k-pop, penat aku duk war2 kan benda ni kat peminat k-pop seantero yg sebenarnya abang2 k-pop kegilaan diorg sbnarnya buat pastik surgery jek kekekekkeke

    ReplyDelete
  7. meng..tu gambar2 hasil capapan ko ke..atau ko cilok dr national geographic? haha..

    *dengki sambil menggigit jari kaki

    ReplyDelete
  8. Azra : cantek ke abang mu ni?

    * ikat tali pocong pastu lompat lebih riang

    Na : ooo lama kau tak muncul merajuk sebab aku x jwb soalan pegi rome tu yeh? aku x kesah dia org tak kacak tapi aku rimas sebab dia orang busuk.

    aku nak pegi okinawa pulak lepas ni

    * hulur jari kaki pada AJ.

    "Nah. gigit yang ni sekali "

    ReplyDelete
  9. tak pi pyongyang sekali ke.. da dekat tu... hehehehe...

    ReplyDelete
  10. ha ha ha. aku beberapa kali nak beli tiket nak sebut yong pyong jadi pyong yang.. nasib x kena tembak jer

    ReplyDelete
  11. Merajuk xlah, tp sentap tu ada, dah ko tk reply bagitau lokasi sebenar ko.. kesian aku sentap sengsorang, penat aku tenung map ko letak tu lelama..hampagasssssssss :))

    ReplyDelete
  12. bagi orang yg penah pegi jepun dan korea (sila dgr ye cik chawana), JEPUN MMG SUMPAH JUTA KALI BEST!

    ok, mcm john, aku pun heran camne la takde org dlm gambar ko sedangkan aku pegi time autumn gak. bak kata ko, baling telor busuk ye? (amik tips)

    ala, orang kacak cun ni, dlm tv sepah2, sume negara camtu. skali pi, nan hado...baik india, jepun, korea, mau pun mesia...hahaha eh mesia cun2 gak tepi jalan kan? (tunjuk diri sendri)

    ReplyDelete
  13. Na :

    aku mengambik tip hujung tanduk kaki berangan..

    ''' kalau berjalan, selagi belum balik jangan gebang lebih2..... ( nanti org kirim FM)..

    * larrry...

    Biq : aku ni siap darah tinggi suruh org berambus. Menyemak. So kalau shot besar tu kena kecik kan tetiba sebab nak buang pelakon pelakon tambahan yang menyemak tu.

    tapi ada kala nya pelakon tambahan adalah x boleh di buang.

    bagai peribahasa..

    ... tala kelangit pun silap silap ada orang...

    ReplyDelete
  14. hahh,,bagus.boleh buat rojokan..plan nak pegi autumn next year..tp jepang lagi best ek??n lagi satu abis rm1900 je?????berbaloi sungguh! ;p

    ReplyDelete
  15. oh my gucci...indahnya ciptaan allah..x pernah sampai lagi ke sini...

    ReplyDelete
  16. Ya Allah, cantiknya Korea. Menyesal juga tak pegi sini lagi. Nasib baik korang semua ckp Jepun lagi best. Tak menyesal book tiket gi Tokyo April nie. Ingat nak pegi Korea dulu...

    ReplyDelete
  17. betul sangat bab orang korea punya bau tu.... bila naik subway atau bas, masuk2 je kita akn terbau satu bau yg sukar ditranslatekan... tapi aku identify bau tu adalah bau HAMIS... mula2 aku mmg nak termuntah dgn bau tu...

    ReplyDelete
  18. IS : murah la sebab tidur dalam bilik mayat !

    * nanges keluar air susu

    AS : dipersilakan pergi.

    Owen : Jgn menyesal lagi, nanti kalau pegi plan baik baik, make sure cover sebanyak mungkin tempat menarik. Tokyo in april?? hmmm menarik la ada sakura


    PBT : yeah... HAMIS bukan Hermes !

    ReplyDelete
  19. bau busuk tu mmg sedar dah...tp redhoo je la..hakhakhak rasanya bau tu bau soju atau bau kimchi kot...atau kedua-duanya sekali...dia mcm bau2 masam gitu kan..erkk...hahahaha

    ReplyDelete
  20. Salam,
    gmbar yg first sekali tajuk Mentari Korea tu..ambil dari seat belah kanan or kiri?

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...