Wednesday, November 7, 2012

Corat Coret Manila 1 : Bila Gagak Hitam Menyerang Hendap

Pssst !!

Nak beli Manila Kad tak? Aku nak jual ni ! Hahahaha.

OK. Aku nak merasuk diri sendiri taip entry ke Manila tapi macam tak berapa nak rajin. Aku try la slow slow. Aku ni kan insomnia tak boleh nak tidur malam, jadi masa yang ada pada aku kelip kelip tengok dinding baik la aku siapkan benda alah ni.

Bukan apa. Untuk rujukan aku sendiri. Untuk rujukan sesapa yang nak ke Manila. Dan untuk sapa sapa la yang nak ambik tau walaupun sebenarnya tak de apa erti mana pun pada sesapa. Aku cuma nak share apa yang patut. Mana mana aku tak nak share tu jangan pulak menyebok nak ambik tau. Ha ha ha. Buat je kerja lain yang lebih perlu.

Tak guna jugak kalau benda yang ada tak dapat di kongsi bersama. Moga dapat beri benefits mana yang perlu. Kalau tak sekarang mungkin akan datang boleh juga buat rujukan.

Aku tak boleh nak tulis entry ke Manila ni secara chronology sebab aku tak de itinerary. Macam biasa lah aku travel kan ikut suka hati aku je.

Tiket ke Manila ni pun aku rasa aku baru je beli sebulan sebelum berangkat. Time tu aku perasan Air Asia ada buat promosi ke Clark. Murah pulak tu. May be sebab cuaca kot sebab kat sana kan musim hujan dan typhoon melanda jadi flight mungkin tak penuh so dia kasik promo kaw kaw punya. Atau pun, dia saja kasik flight ke Clark murah sebab nak jual tiket ke domestic flight untuk Air Asia Philippines ke Davao, Puerto Princesa dan jugak Kalibo.

Atas sebab tu mungkin la aku dapat tiket ke Clark dengan harga RM124 return !

Ha.. Murah kan tu? 

Tapi aku check tarikh yang sama ke destinasi domestic Air Asia Philippines memang semua kaw kaw punya mahal.

Tapi ! Aku tak heran. Sebab aku dah book tiket ke Kalibo dan Puerto Princesa untuk tahun hadapan masa memula dia orang launching. Pegi tahun depan, beli tiket dengan harga RM 11 !!

* pitam.

Dalam trip tahun depan tu aku tak rasa aku akan ke Manila. So bila dah murah macam ni aku fikir, why not? Kenapa tak boleh pegi Manila pulak? Kena jugak recce martin apa yang menarik di sanah.

Aku SMS OR hari tu dari office.

'Yang. Awak nak pegi Manila tak?'
'Nak !!!'

Kann. Dia punya jawapan tu berkobariang ria je. Aku pun excited kalau dia nak pegi. 

So hari demi hari berlalu, aku pun dah book tiket untuk kami berdua ke sana. Walaupun trip entah jadi ke tidak aku still menaruh harapan la konon nak pegi bersama.

Tapi dah nak dekat tu, aku fikir macam tak boleh nak pegi pulak sebab kerja yang melambak. Pulak tu aku baru realized aku book flight tiket balik hari Isnin !

Gila nak cuti Jumaat dengan Isnin lagi? Abis la cuti aku yang dah tak berapa nak ada ni.

So 2 hari sebelum pegi Manila aku rasa trip ni tak jadi. Aku bagitau OR, dia kata OK je lah. Tak pe.

Banyak sebab aku rasa tak jadi trip ni sebab aku kena fly pagi Jumaat then balik petang Isnin. So kena cuti 2 hari. Pastu Makcik Mona datang Jumaat tu. Macam tak best pulak aku tak de. Pastu ada benda aku nak settle hari Jumaat tu. So memang tak jadi lah kiranya. Scrap terus Manila dari list aku. Tak pe la aku fikir, tiket pun tak mahal mana, tahun depan aku akan ke Philippines jugak so tak pe lah.

Hari khamis malam Jumaat tu baru aku realized flight aku adalah petang Jumaat !

Hoish. Ini maksudnya aku ada hari Jumaat siang untuk settlekan keje aku di opis. Aku cuma perlu cuti hari Isnin je lah ! Malam tu aku dah pegi merafak sembah Makcik Mona yang datang sebab anak buah aku nak khatam Quran.

Aku cakap dengan boss aku, aku nak cuti Monday, dia bagi tak bagi, suap Kuman dengan harapan aku akan carikan T shirt size 4XL untuk dia di Manila dan kautim dengan IG suruh tengok apa yang patut so pagi Jumaat tu aku decide.

The trip is ON !!!!!!!

"Yang. awak nak pegi tak?"

Aku tanya OR balik semula.

"Hmmm. Nak.. tapi..............."

Dia kan memang tak percaya kalau aku ni jenis last minit baru kocoh kocoh. Dia risau itu la, ini la pastu ada banyak benda la dia nak kena buat so....

"Saya pegi ek?"

Dia tak perlu jawab sebab aku akan kemas beg time time tu jugak lari dari rumah kalau dia tak bagi pegi ! Hahahahaha

Pagi Jumaat aku pegi opis, web check in, carik hostel, baca sikit sikit then pegi semayang Jumaat. Lepas Jumaat balik rumah, kemas beg, pukul 5 paksa adik aku hantar ke airport.

Walla.

Pukul 6 aku dah tercegat di LCCT bersedia untuk ke Manila !!!!!

* chicken dance

Perlepasan rokok dan kentut. Layan rokok dulu.

Adik aku dropped je pastu blah. Dia ada hal ler tu. Tapi dia ambik kereta aku sebab kereta dia accident.

Lepak hisap rokok jap sebab aku ada banyak masa lagi sebelum berlepas jam 7.50 petang. Then baru la boarding. 

Semua urusan check in dan boarding tak de masalah. Aku siap beli air dan roti sebab aku fikir, nanti aku lapar dalam flight. Aku fikir flight 3 jam je top. Lagipun aku webcheck in last minit dah tak boleh nak beli pre order meals kalau kurang dari 24 jam. So aku bawak la makanan sendiri.

Tup tap tup tap. Aku paling last boarding. Biasalah gi beli rokok dulu, kencing siap siap sampai pengumuman panggilan terakhir baru la aku terhegeh hegeh ke gate.

"Sorang je Encik?"
"Ya"
"Ada kawan kawan lain?"
"Tak de"

Then dia suruh aku pegi ke Bay 64.


Dah la aku lambat, boleh pulak aku salah pegi Bay lain. Salah baca ke apa aku ni. 

Sampai kat Bay tu tunjuk boarding pass.

"Bukan kat sini. Clark yang sana"

Alamak !

Kena patah balik. Penat aku je.

Sampai Bay 64 Crew tu dah muka masam mesti dia marah aku lambat. Memang aku yang paling last pun. Eh. Motip nak marah. Aku bayar tiket mahal ni tau !!!! Hahahahhaa.

Seperti biasa naik flight, aku akan ambik seat belakang. Dengan harapan seat tak penuh so aku dapat satu row tu sorang sorang. 

Dan ternyata, trick aku tak pernah salah. Selagi flight tak full.

Pose pose kat belakang then tunggu pesawat berlepas.

Take off

Sebab flight tak penuh. Ada pulak la beberapa geng Gagak Hitam kat belakang tu. Dia orang ni aku rasa saja aim seat kat belakang. Bila tengok seat tak penuh, so dia orang main duduk je.

Kat tepi aku, belah sana ada sorang. Dia conquer 3 seat tu sorang sorang. Kat belakang aku ada lagi sorang, pun sama conquer seat sorang sorang. Aku sah sah la sorang untuk 3 seat. Dan ada mat salleh belakang yang belah sana tu.

Depan depan ada rompong rompong jugak la tapi tiap tiap row tu ada lah at least sorang.

Mula mula tu OK lagi lah. Macam biasa, lepas take off je pastu makanan di hidangkan. Sebab aku tak order makan tapi ada la makanan lebih aku boleh je order.

Aku order ni hah. Chicken Adobo ala Mariles.

Nama kalau tak gempak tak sah.  Aku siap pre book makanan yang sama nanti time balik sebab aku fikir chicken chicken so aku boleh la telan.

Yang kelakarnya, crew tu siap tanya.

"Drink Sir?"
"No"

* buat muka ketat

Pastu dia tak puas hati sebab aku order makan je.

"You want any drink Sir?"
"No"

Konon aku adalah pemakan yang tak payah minum air. Aku akan sihat secara semula jadi. Tak de lekat lekat punya.


Bila crew tu blah.

Jeng Jeng Jeng...........

Abis semua keluar. Roti. Air Mineral ada 2 botol. Hahahahah. Ni semua aku beli masa kat airport. Ya ler, beli air dalam flight mahal nak mampus. Beli kat gate tadi baru sebotol RM1.50. Aku boleh beli 2 botol !

Pulak tu baru la aku tau KL ke Clark adalah sejauh 3 jam 40 minit !

Bapak jauh !!!! Aku ingat macam 3 jam jer. Nasib baik la aku ada 2 air. Kalau aku dahaga cemana? Dah la dahaga kasih sayang ni.

Chicken Adobo yang rasanya macam jubo !! Haram tak sedap. Nasib ada roti hehehehe


OK. Ni nak tunjuk duit Peso yang aku tukar. Aku tukar kat LCCT tu je tadi. Sebab kat CIMB tadi dia ada 1000 jer 4 keping, so aku kena kasi dia RM340. Kiranya 10 peso = 70 sen. 100 Peso = 7 ringgit. 1000 peso sah sah la RM75. Tau kenapa?? Sebab aku main congak jer. Lebih kurang rate ni lah. Tak lari jauh. Kalau lari cepat cepat kejar.

Ni duit dah pecah sebab aku beli Chicken Adobo Ala Al Jubo tu. Rasanya nasi dengan ayam dan lada hitam. Macam makanan orang berpantang je.

Nak di jadikan cerita. Kat belakang geng geng gagak hitam yang duduk dekat row aku ni, punya la memekak tak henti henti.

Dari start flight take off dia orang bersembang. Sorang hujung sana. Sorang belakang aku. Macam borak kat rumah.

Apa dia borak pun aku tak tau.

Pastu yang sebelah sana tu nak tidur. Yang belakang ni sibuk kacau. Siap cuit cuit ajak sembang. Pastu aku baring atas 3 seat tu, dia orang pun baring. Tapi tetap la berbual mesra.

Tak penat ke?

Then ada few times, turbulence so semua macam kena bangun dan pasang tali pinggang. Eh. Dia tetap la berdondang sayang borak. Lampu tutup pun tak henti henti lagi borak.

Paling haru. Lepas tu dia punya geng sudah datang lagi 2 orang dari depan. 

Pastu dia orang sudah berhimpun.

Sorang bernyanyi girang. Berdikir apa lancau. Sorang ketuk meja !!!!

"Hoii korang ni bodoh ke apa?"

Nak je aku maki. Tapi aku ni penyabar lagi lah. Plus malas nak create scene.

Bila dia ketuk meja macam main rebana, sah sah la kerusi aku pun bergegar. Dua tiga kali aku toleh, dia perasan tapi tetap bernyanyi tak stop stop. Ketuk ketuk meja lagi. 

Erghhhhhhhhhhhhhh. Aku stresss ! Bengang gila.

Dah la memekak pastu buat onar. Pastu dia orang start berdiri dan borak kuat kuat. Langsung la tak fikir pasal orang lain. Gelak lah apa lah. Nak je la aku tembak sekor sekor ni.

Gagak hitam berdiskusi tentang ancaman wabak keputihan

Gagak hitam masih sedang berdiskusi

Macam biasa la aku ni kalau angin angin, diam diam je lah. Tahan. Sabar. Pujuk hati sendiri.

'Kau nak jalan jauh ni Meng. Jangan start perjalanan dengan hati yang marah. Tenangkan hati. Redha. Ini dugaan. Biar je. Tak pe. Maafkan orang lain. Biar orang lain buat kita tak pe, jangan kita sakitkan hati orang. Sabar. Sabar. Sabar'

* urut dada sendiri

Macam macam aku buat nak bagi hilang tumpuan kat dia orang ni. Walaupun dalam hati menyirap dah ni. Kalau campur susu pekat sejati dah boleh buat air sirap bandung.

Aku cuba tidur. Sumbat telinga dengan MP3. Baca magazine. Selimut dengan jacket. Tapi tu lah, kalau dah nama gagak hitam memang tak boleh nak tolong lah.

Memula aku ingat dia orang ni dari India, tapi tengok dia orang isi form tu nampak passport Malaysia. Sah lah. Gagak yang tak jauh mana.

Akhirnya lebih kurang 3 jam aku terpaksa tahan telinga dengan dikir rambong dia orang, dengan gurindam ketuk meja tak henti henti, dengan borak apa benda aku haram tak faham akhirnya pesawat mula turun, tandanya dah nak sampai.

Argh lega...........

Alhamdulillah. Cepat la, mendarat biar selesai semua benda ni. Stress aku di buatnya.

Clark dari Udara

Ready untuk landing

Fuh !

Akhirnya. 

"Terima kasih Tuhan. Amin"

Tapi........................

Ku sangka panas hingga ke petang. Rupanya tidak sampai ke mana pun.

Turun dari flight tu, aku dah biarkan dia orang turun dulu. Airport kat Clark ni macam jauh, so mungkin sebab hujan, ada di sediakan bas dari pesawat ke balai ketibaan. Ada 2 bas !!

Ntah cemana aku boleh naik lagi bas dengan dia orang !!!

Dalam bas pun sibuk nak berbincang.

Sampai balai berlepas, beratur tu nak check passport. Aku rasa macam dia orang dah tak de. Tup tup. 2 orang depan aku. 2 orang belakang aku !!

Bila line tu macam melengkok, dia orang akan berborak sepanjang panjang beratur tu. Siap berbalas pantun ! Sorang jual sorang beli. 

* aku agak la sebab macam mendayu dayu bahasa dia.

Ada Mat Salleh beratur dengan aku, dia pandang aku, angkat bahu. Aku senyum je. Sah, orang lain pun rengsa dengan 4 ekor gagak hitam ni.

Jangan ingat semua itu berakhir di situ. Lepas chop passport, aku masuk toilet, keluar toilet, dia orang duduk kencing ramai ramai dalam tu.

Lari.....................

Aku keluar nak pegi tukar duit lagi kat Money Changer, pusing pusing, dia orang beratur lagi belakang aku !

Oh tidak !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sampai la aku betul betul keluar dari airport tu dia orang semua dah tak kelihatan. Mungkin sebab malam, gelap mereka invisible??

Hah. Nightmare betul. Sampai aku berdoa dalam hati, jangan la dia orang ni naik bas sama dengan aku ke Manila. Mampus kalau naik bas lagi. Mati la aku kering sepanjang jalan.

Nasib baik takde dia orang ni.

Lega la aku lepas tu ambik bas dari Clark ke Manila dengan aman dan tenang.

Tapi kan??

Tapi..........................

Drama Gagak Hitam ni tak habis kat situ.

Masa aku nak balik, aku sampai je kat airport Clark tu. Tengok sapa yang aku nampak????

Geng gagak hitam menyerang kembali !!!!

Adoi !!!!

Mati la aku naik flight dengan dia lagi.

Nak beratur check document aku saja tunggu dia orang settle dulu. Tapi, bila nak bayar airport tax, pusing je ada kat belakang aku lagi !

Masa nak isi departure form, dia orang kecoh kecoh nak pinjam pen la pulak.

Astaga. Apa bala aku dengan dia orang ni???

Lepas boarding aku cari port jauh jauh. Tenangkan hati. Tengok dia orang pun aku tak mahu.

Boarding gate Clark Airport


Ada port cun, aku lepak depan kedai ni borak borak dengan Mat Salleh sebelah.

Tengok tengok depan aku !!


Adoii ! Ya Qareemmmmmmmmm. Kenapa la korang tak nak pegi jauh dari aku???????

* ambik pisau tikam tikam peha sendiri.

Bila masa dia orang duduk depan aku pun aku tak sedar. 

Jodoh ke Bala? Nak buat cemana.

Nasib baik la. Nasib sangat sangat baik. Bila naik flight tu, flight memang agak penuh. Seat aku memang kat belakang tapi seat sebelah kosong jugak. Semua seat tak de yang tiga tiga kosong. Dia orang ni siap naik last sekali, naik ikut pintu belakang dengan harapan nak dapat seat kosong kat belakang.

Fuh.

Baru la aku rasa lega tengok dia orang nunnnnnnnnnnn jauh duduk kat depan sana.

Kalau tak???

Tak tau la nak cakap.

Aman damai sepanjang penerbangan pulang.

Approaching Pekan dan Kuantan dari Udara


Begitulah drama Bila Gagak Hitam tak henti henti menyerang................................... !

13 comments :

  1. tulis je meng, aku setia membacanya...cewah! aku dengki ni! aku tak sampai lagi pilipin...haih...

    aku baru nak happy OR. cis! tak pegi gak ek? nak tau camne cite ko pergi berdua. sila cari trip okeh! (wah menggesa sungguh hahaha)

    hahaha mmg, baik beli lepas tempat scan tu, puas hati. ko penah tak bawak mcd? aku penah try, lepas. takut gak, tapi aku tgk kfc pun ada yg bawak! gile...

    ok aku tak tahan gile gelak baca geng gagak itam ni. diorang ni mmg tau, kalo dah jumpa ketua kampung, bendahari, setiausaha sume kuar! ko tak kasitau cabin crew ke ada dikir barat dongdang sayang ketuk2 tu? if aku, mmg aku balas pantun jer, siap guling2 ha tengok, ha tengok!

    ok sabar, sabar...sila sambung cerita anda. sekian.

    ReplyDelete
  2. bang meng... tampar je gagak hitam tu.. xpun suh diorang masukkan batu dalam balang air.. akhirnya dapat minum air gak kan? lg berpekdah...

    *kisah gagak yang haus nak minum air(suara doraemon)

    ReplyDelete
  3. JG : kang aku tampor gagak hitam tu, jadi putih pulak mereka. aku yang makan hati !

    * baling fair and lovely ke arah AJ.

    Biq : Aku pernah tengok org bawak ayam KFC. Rasa macam nak pegi beli seketul 10 inggit pun sanggup.

    aku x ckp dgn crew sebab dia sibuk bercantik2 di belakang..

    i is stress

    ReplyDelete
  4. FJ is tak suka je duduk sebelah mereka sebab...

    baunya yg wangi! kekekeke...

    boleh pengsan okeh abg meng.

    ReplyDelete
  5. haih citer gagak itam ko ni memang stress, ngn aku skali stress membace!

    ReplyDelete
  6. Kipas BE dengan kipas satay.

    ada rasa oke?

    ReplyDelete
  7. harituh kat scotland dlm bus, ada warga2 sana la jugak siap makan kari dalam bus...

    aaaaaa stress.. habis baju iols bau kari...

    masalahnye kan abg meng, dia is duduk selang satu baris je..

    mmg cam nak pengsan hahaha.

    ReplyDelete
  8. hahahah.

    lain kali mintak address facebook dia org pastu spam !

    hiks

    kari pun sedap jugak kdg kdg per

    ReplyDelete
  9. tapi cuba la yang makan kari dlm bas tu Danial Craig?

    agak agak FJ tadah baju lagi kot kasik bau kari melekat

    * lari usung monitor

    ReplyDelete
  10. BAHAHAHAHA LARI USUNG MONITOR TU TAK BLEH BLAH SIUT!

    dah la aku dikelilingi monitor, printer, cpu, bersepah merata2, terus terbayang!

    HAHAHAHAHAHAHAHA!

    ReplyDelete
  11. Kalau yang makan kari tu Daniel Craig atopon Robert Downy,

    FJ pergi.....

    1) Duduk sebelah and
    2) Suapkan

    Hahahahahahha.


    * lari bawak keyboard sajork. kekekeke

    ReplyDelete
  12. memule bace nk tau pasal manila.. lelame cam nak tau plak climex cite gagak hitam ko nih.. haduuuuu mcm2 halllll! dasarrrrrrrr..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...