Friday, February 17, 2012

Koh Lipe Day 2








































++++++++++

Pagi-pagi enpon IH dah bergema suruh bangun subuh...cuaca sejuk giler sebab aku tido betul-betul bawah  ekon tala ke arah aku plak tu..jadinya aku bangun off ekon..hahaha...



"kerja off ekon ni takde kerja org lain la ni ..mesti kerja budak akak ni"

itu dia cikdu ko rang bebel.


aku wat bodoh jer..aku gigil sampai ketulang dia tetau?..

tapik kejikan dtg tido bilik ekon ngan jantan-jantan ni sapa suruh kan?..habis tu depa tinggal aku tido sorang2 takut ok..anjing dah le banyak menyalak-nyalak tak henti....pehtu CP tu tido siap buka tingkap sebab panas...bilik kita rang takde ekon..aku duk bayang anjing tu meroyan lompat ikut tingkap..

kalu korang nak tau Lipe ni banyak anjing dari penduduk kot..pehtu terbiar je lepas..ada yg comel ada yg tak comel ada yg buruk huduh pelbagai rupa...kucing ada tapik sket tu pong kena ikat...takde kucing kat lipe yg boleh berjalan bebas semua kena ikat kat tiang..terbalik!!!



Tutup ekon aku sambung bergulung golek-golek..tak lama lepas tu aku tengok cikdu dah ilang ..g amik gambor la tu kot...tak lama lepas tu MH bangun g toilet..pehtu IH...aku pong bangun angkut selimut tilam bantal balik bilik senirik ngan CP...

IH pong dah lesap g amik gambor sunrise....CP masuk toilet berak...tunggu nyer tunggu sangap aku lama gila dia lam toilet..sejam okeh!!..so aku g kaco MH..borak-borak then MH g mandi..pehtu CP keluar toilet aku masuk mandi...lepas aku mandi baru la cikdu ngan IH balik dari amik gambor..

kerja kita rang depa amik gambor kami pakat tengok le lepas tu gambor-gambor depa amik...meriah ke tidak hasil tangkapan?




suruh depa bersiap-siap..sebab nak g breakfast sebelum pergi snokling..

Chalet kita rang berdepan...macam kat kampung pong ada..kalu aku menyapu pasir yg berabuk kat lantai tu...mula la cikdu

"oi laki tak balik ke semalam ..harini masak apa?"

dia laung dari beranda depan chalet dia...sambil pose pose isap rokok cam pelacur jer gayanya..hahaha..sewel!!

feeling-feeling kampung sangat...memekak pepagi buta...dah la sebelah chalet aku tu mat saleh hemsem ngan bini dan anak..mesti depa rengsa kita rang ni memekak pepagi buta..mat saleh tu dah la bersuka ria sampai pagi balik mabuk-mabuk..pehtu pepagi buta ada org memakak bergelak ketawa..nasib dia tak buka pintu maki kita rang jer..



ini ha jiran kita rang...

Setelah semua siap..kami pong berjalan beriringan pergi cari kedai makan muslim yg inzal semalam!..

jalan kena beramai-ramai sebab aku ngan MH penakut ngan anjing...kita berjalan ni depa mengekor ok..ya ampun rimas btol aku ngan hanjeng-hanjeng tuh

Sampai kedai....kami oder menu yg sama..apa dia???..yaaa pandai..nasi goreng seafood utk CP,MH dan IH..nasi goreng ayam utk cikdu dan aku try nasi minyak dia...




Pehtu oder pulak pulut mangga!!


makanan kat kedai ni memang sedap giler..sampai CP kemaruk ler terbayang-bayang jer..tak dapat makan kat kedai ni bulih buat dia sawan...dan paling best nya sebab cili padi kaw dia ..mmg pedas berapi..sedap sebab cam ada masam-masam asam limau camne tah...pendek kata sedap le kalu kena ngan nasi goreng tu...itu yg pagi petang siang malam nasi goreng seafood je CP belasah tu...


Tengok setengah botol ni kami je belasah makan!!


dah kenyang makan masing-masing bawa perut yg sarat ke kedai abg snokling tuh.. depa pong muslim ..so tak ragu-ragu le nanti makanan t/hari yg bakal depa beri..dari kedai abg snokling tu kami berjalan kaki semula ke tepi pantai sebelah barat nya...ala tempat kami sampai aritu ler...

dari situ ada 2 pompuan mat saleh dan juga 1 mamat mat saleh....MH sempat berkenalan lagi ngan mamat tu...borak-borak...dia org UK kot kerja kat australia jurutera mender tah...dia kenal minah tu kat phuket..dan langsung bersama-sama dtg lipe tu..bercinta le agaknya tu..sebab aku ingat-ingat lupa dah perbualan mereka..

tapik kami tak sama boat ngan mereka...aku GBS g amik kapel dari penang kat chalet belah lain dan mereka berlepas ngan boat lagi satu duluan...


Lepas amik kapel tu terus la berlangsung acara snokling...

gear ngan kaki itik kat lipe ni amat berpuas hati..kalu pulau kat m'sia ni merasa kerja aku duk adjust menatang tu je..sampai aku ngan IH berazam nak ada goggles senirik ler kaedahnya... menganggu nak tengok ikan...

tapik!!! ikan nye ala kadar le plak..air pogn agak keruh..sebab musim tak kena..kan merata hujan jer....nak pergi temapt-tempat yang menarik karen agak tinggi ..so kira nya keadaan laut tak memberangsangkan sgt..maka aku busan snokling ikan yg kena kita kena kejor bukan ikan kejor kita cam kat krabi!!

Tapik seronok tengok MH dan CP gile snokling juga dah..kalu tudak..depa pose2 atas boat je...dah berani sket ngan laut le tu


(Teka teka!..*larikkkkkkk*)



Nak menjelajah pulau ni kena bayar fee sebenarnya..utk marin yg jaga semua pulau-pulau di lipe ni la...cikdu ckp sama cam kat phuket..makna nye satu pulau kita pergi tu bayar sekali je then next pulau-pulau seterusnya kita takyah bayar dah tunjuk resit yg kita dah bayar tadi jer..then kita bleh melihat dan pusing sekeliling mana-mana yg kita singah masa snokling tu la...lupa dah berapa hinggit!! dlm 3 ringgit seorang kot?..tapik kami nan ado bayar..hahah so pose2 tepi baot je tak g jejalan memana kalu tak kena tahan suruh bayar...dasar dekut!!..hahah..

lepas habis 2 lokasi ..kami berhenti makan tengahari dengan makanan yang dibawa oleh adik boat tu...


sedap ok..nasi putih ngan tomyam ayam..tomyam dia ni pekat yg bersantan tu..rasa cam ala-ala gulai rendang gitu lah..tapik ada rasa daun limau purut dan serai lah ..dah sah sah tomyam kan?

makan nasi ngan tomyam tu je pong inzal!!!...(padahal kebulur penat snokling)

Pehtu adik tu potong tembikai....so belasah tembikai plak...kenyang!!..acara seterusnya ada lah..posing!!

apa lah makna nye camera bawa banyak-banyak kalu tak posing kan?..tapik yg posing nya aku ngan MH je.CP tu ikut mood..tapi mood dia selalunya jarang2 ada nak posing..so dia panadng je aku ngan MH posing..

semenjak cikdu ada camera ni dia tak minat nak bergambor..amik gambor org apatah lagi..dia leka ngan dunia dia..maka ada IH je jadi jurucamera..yg kadang-kadang kesian dia terlupa nak amik gambor dia ..hahaha

dulu masa camera satu je..syok ok..yg meriah sebab berebut-rebut nak posing dan berposing cam gaya...sekarang tinggal aku je gedik sorang..sungguh sgt stress dan tak best!!! I HATE TECNOLOGY!!!!..

pehtu kalu duk lepak.memasing bz ngan enpon memasing plak!!!...leka ngan gedget senirik terabai ok kekawan yg kekurangan kasih sayang ni..hahahahahhaha

tapik nasib dia rang tak tenat lagi..takde le leka sgt..cuma minat nak gedik dah agak kurang jer..faktor usia sama kot..opsss!!

lepas makan sambung snokling lagi...tapik pendapatan nya sama je..ikan pon ala-ala..coral pong ala-ala..aku dah start busan..dan badan pong letih dah sama..tapik join je lah main-main air..tapik dah tak teruja sgt dah..nasib dia rang ada je meriahkan keadaan..kalu tidak aku suruh je abg boat tu balikkkkkk

Habis 4 pulau kami pergi..boat pong menghala kepangkal jalan...turun di darat..kami berjalan kaki menghala ke chalet kami yg belah timur nun...CP, MH dan IH ber dondong-dongong laju kedepan..kepenatan agaknya...

aku n cikdu tertinggal kebelakang.....jalan-jalan berhenti..amik gambor la cikdu tu..pehtu aku paksa dia amik gambor aku..dia stres!!..hahahah



Balik Chalet mandi manda..tukar baju...bergegas pulak kami nak tengok sunset..aku dengar meng duk bertanya jiran kami mat saleh hemsem tu...kat mana dan berapa jauh perjalanan utk tengok sunset tuh?....setengah jam ko!!

so dengan semangat wajar wira pertiwinya gigih la kami berjalan memanjat bukit segala..dan berperang ngan anjing..ya ampun..jalan setapak anjing jalan setapak anjing..ramai anjing dari org ke haper!!!..MH dah dapat tongkat sakti utk menghalau anjing..maka berbekal kan tongkat MH berani le kekunun..macam la anjing tu heran ngan tongkat tuh?..aigooo..

agak jauh juga le perjalannya..kalu aku sorang mmg tidak le..tapik ada hero-hero ni takde le takut..kalu g group pompuan..aku tak rasa aku akan buat kerja gila lalu jalan lorong gelap bukit bukau sunyi sepi gitu!!

matahari hampir berlabuh akhirnya kami sampai jua ke pantai....tapik cuaca ala-ala mendung..matahari pong ala2 besar telur mata kerbau jer ..takpe lah asal ada



duduk lepak-lepak...sekejap..matahari dah tengelam penuh...gelap gulita kami pong angkat bontot balik..perut pong dah kebulur...

kali ni nak cuba makan kedai lain lah plak...maka kami pong cuba la kedai ni....



Cikdu oder nasi goreng udam, CP,IH dan MH nasi goreng seafood dan aku mihun sup

merasa 2 jam berlalu makanan tak sampai-sampai...org dlm kedai ada le dua meja jer....ado ko?..sempat la kami main game...sebut nama negara..makanan nama buah-buahan la...ala game zaman budak-budak cikdu reka supaya kami tak busan...bergelak ketawa tu ilang le hangin satu badan sket..tapik makanan tak kunjung tiba jua



Tengok paras rupa pong dah beza kan?

bila makanan tiba..oh sungguh mengeciwakan..CP kuis-kuis je makanan tu dan angkat bontot g makan kedai fav dia seperti biasa..hangin dia!!!..hahahha....tapi takpe la kami berempat belasah je lah..dah itu rezeki kami..telan jer...

kenyang makan kami patah balik sebab janji ngan CP jumpa kat kedai Fav tuh..dia beli lagik kulit ayam!!..maka berdondong la anjing ikut..uwaaaaaaaa..

sambil-sambil tu kami survey cenderahati...tak banyak pilihan...kalu ada pong tak banyak...kami berlima nak borong harus la tak cukup..so bahagi-bahagi je la FM tu dan keychain nya...ikut mana ada jer..then balik ke chalet..sampai separuh jalan..aku perasan shawl aku takder..uwaaaaaaa

aku ajak dia rang patah balik teman aku amik!!...dia rang ckp esok jerrr..mak sentap nyah!!..terus hentak kaki menonong amik senirik

terus aku pusing jalan dalam gelap sorang-sorang..baca lah jampi serapah apa benda agar takde anjing ikut aku....takde ok!!..lega rasa tak terserempak anjing...

sampai kat kedai india tu elok je ada shawl aku situ..itu nyawa ok..itu le selimut itu le tudung..itu lah pelindung dari terik matahari....nak tunggu esok kami nak balik dah sah sah kedai tu buka lambat..org laki mmg...ada ke ckp tak payah amik beli lain murah je..lempang baru tau!

tapik kebelakangan ni aku selalu je pelupa dan tertinggal-tinggal barang..bila aku g check doktor ..doktor ckp aku stress..aaa..mmg itu je la jawapan doktor...senang btol jadi doktor

tapi yer juga kot...sebab nyer..aku banyak pikir sekarang ni..macam-macam masalah..aku je rasa benda tu takde masalah..tapik bila kita pikir benda tu bermasalah kat dalam..kat luar tak nampak sebab kita cuba utk bergumbira jer..cuba utk redha..so jadi le gitu...banyak benda kita ingat jadi kita tak ingat semua benda lah...

eh eh teriklan pulak

patah balik dari amik shawl tu tengok dia rang ada ikut aku belakang...hahahha..siap la kalu depa bior aku jejalan sorang-sorang memalam tu bukan jantan namanya..tapik aku mmg tau takan nye der tinggal aku ..sebab dia rang bukan laki jenis gitu..lama dah kenal..kalu tak takde le awek-awek gila bayang kat depa tuh wpon rupa cam tiang je semua....hahah...tak jadi nak sentap!!

Balik chalet...cam biasa angkut tilam bantal semua masuk bilik ekon..dan tido...Cikdu, CP ngan IH keluar g cuci mata tengok tetek selambak...MH dah keras..aku pong tido lah sama..tetau le depa balik kol berapa

habis dah... (gila panjang)

Sekian, BW.

bersambung...............

No comments :

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...