Thursday, July 7, 2011

Jalan Jalan Cari Ikan Redang - Part 1

Aku memang dah lama berkeinginan mahu ke Maldives.


Relaks relaks. Santai mantai. Arh. Terasa sangat inzal. Lebih lebih lagi kalau pegi dengan orang yang tersayang.

Hari tu, selepas melakukan perancangan yang tak berapa rapi, jadi, aku sebulat suara dengan GBS untuk ke Maldives. Kami tak akan melepaskan peluang keemasan ini untuk berjalan jalan menghirup udara sedar dan nyaman sambil di buai oleh bunyi ombak.

"Kau dah kemas beg belum?"
"Dah. Dah siap ni. Flight jam berapa?"
"Flight? Kau gila?"
"Kenapa?"
"Kau nak gi mana? Kita kan drive"
"Drive? Mana boleh drive?"
"Kau nak pegi mana. Jangan nak berangan ke Maldives. Terima lah hakikat, kita hanya ke Redang sajer"
"No !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"

Terus ambik pisau dan tikam tikam diri sendiri.

* air mata kekecewaan mengalir mencurah curah.

Atas dasar kekecewaan itu, maka, hari ini, penulis jemputan entry Jalan Jalan Ke Maldives Redang akan di tulis oleh IH dan di bantu oleh BW.

Terimalah !.............

*******************

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh…

Tak jawab dosa.

Motip kelas mandom je hari ni? Kenal tak sape ni?

Krik krik krik (bunyi cengkerik)

Heyyy, ni cikgu sandaran korang la.

Baiklah murid-murid. Hari ni cikgu korang bercinta-cinta. So aku la jadi mangsa kena cover kelas dia.

Nama aku IH. Bukan Indon Hottie ye dan bukan juga bukan Indian Hunk.

Korang mesti speku aku mengajar bahasa tamil, kan? Eh, aku bukan cikgu bahasa tamil. Nak belajar bahasa tamil sila tanya BW.

Satu perkataan je yang aku tau bahasa tamil ni hasil lawatan muhibbah setiap hari ke kedai mamak bawah rumah aku ni yakni ‘anne’.

‘Anne’ dalam bahasa tamil bermaksud ‘brother’ ye murid-murid.

Contoh ayat, ‘Anne, teh tarik satu kurang gula lebih susu’. Gitu.

Tapi Anne Ngasri bukan brother ngasri ye. Matilahhh

Apa aku merepek ni.

Aku tak pernah jadi cikgu ni. So aku tak tau nak ajar apa. Boleh tak korang buat aktiviti sendiri. Jangan buat bising sudah.

Hahahaha.

Ok la. Seperti yang cikdu dah war-warkan sebelum ni, dia outsource kan entry trip ke Redang tu kat aku. Aku tak reti sebenarnya, I’m not a good storyteller. Tapi takpe, aku try la.

Tak paham kalu, jangan bising. Konsepnya, I write, u read. Ngertih?!!

Sebenarnya, plan nak ke Pulau Redang ni memang dah lama dah. Tapi tu la, masing-masing busy.

Nak dijadikan cerita, masa kami berbbq di Hutan Lipur Lintang hari tu, cikdu sekali lagi bertanyakan tentang plan tu. Aku OK je. BW pun OK. CP KO sebab dia dah plan dengan orang rumah dia nak pegi Penang. MH pulak 50-50.

So, setelah berhempas pulas mengontek setiap resort dan chalet yang ada di Pulau Redang tu, akhirnya kami bernasib baik dapat membuat booking dengan Redang Mutiara Beach Resort walaupun tempahan dibuat di saat-saat akhir. Peak season katanya. Jadi itu je lah satu-satunya bilik yang ada.

Fuhh. Lega.

MH masih belum dapat buat keputusan sehinggalah ke hari Khamis yakni hari kami bertolak.

Sayangnya, MH tidak dapat turut serta. How we wish you could join us, MH! Malam tu, tepat jam 12, aku pegi ambil BW di rumahnya. Kereta aku, aku tinggalkan di sana sebab as usual, kereta BW akan menjadi kereta rasmi jalan-jalan GBS. Kemudian, aku dan BW terus ke rumah adik Supermeng. Supermeng telah sedia menanti di sana sebab dia hantar kereta suruh adik dia tengok-tengokkan.

Setelah ketiga-tiga manusia sewel ini mengambil posisi masing-masing, perjalanan diteruskan lebih kurang jam 12.45 pagi. Aku memandu dan BW bertindak sebagai co-pilot. Supermeng, pose-pose bercinta tak ingat dunia kat tempat duduk belakang. Sekejap-sekejap, ‘kling’, sekejap-sekejap ‘kling’ (matilaa aku tak tau nak buat bunyi sms Iphone tu)

Takpe, dimaafkan. Orang tengah dilamun ombak asmara. Di bawah awan setuju katanya. Kami singgah sebentar di Shell sebelum memasuki highway Karak untuk mengisi minyak dan membeli makanan (McD).

Perjalanan melalui lebuhraya Karak dan Lebuhraya Pantai Timur sungguh lancar sekali dan untuk mengelak kebosanan, kami menyanyi macam orang sewel. Melolong-lolong sekejap soprano sekejap falsetto sekejap head tone.

*Matilaa Gita Gutawa.

Sesekali terdengar dengkuran keras naga Tasik Chini di tempat duduk belakang.

Melepasi exit ke Maran,

“I tak tau kenapa i susah nak tidur kalau u drive. Tapi kalau cikdu atau MH yang drive, i mesti tidur” ujar BW (ado kau guna ujar??)

15 minutes lepas tu.

Krik krik krik (bunyi cengkerik).

Ok, aku exaggerate. Takde bunyi cengkerik.

Tengok kat sebelah, BW dah terbujur kaku. Terlentok. Cheh!

Hahahahahaha

Tiba di R&R Gambang, kami berhenti sekejap untuk buang air dan membasuh muka. Kami menyambung perjalanan yang masih berbaki lebih 200 km itu sejurus selepas masing-masing segar.

Kami berhenti sekali lagi di Gong Pasir, Terengganu untuk mengisi minyak. Jam telah menunjukkan pukul 5.30 pagi.

Perjalanan diteruskan dan kali ini, Supermeng pulak yang memandu. Kau ingat kau boleh bersenang lenang je kat belakang berasmara then tidur then berasmara then tidur? haha

Aku pulak pose-pose jadi co-pilot dan BW menyambung mimpinya di tempat duduk belakang.

Perjalanan menyusuri coastal road merentasi Terengganu terasa ahhhh...begitu mendamaikan di waktu sebegitu di kala orang lain sedang lena diulit mimpi.

Tanpa sedar, aku pun lena tanpa menghiraukan suara falsetto Supermeng yang agak merengsakan. Haha.

Sedar-sedar, kami dah sampai di hadapan Masjid Terapung Tengku Tengah Zaharah, Kuala Terengganu.


Selesai menunaikan solat subuh, aku dan Supermeng sempat berposing-posing mengambil gambar di hadapan masjid. Ado kau ambik gambar pakai seluar pendek depan masjid waktu subuh? Ko berani ambik gambar model masjid (read : makcik bertelekung) tengah catwalk kat jambatan depan masjid?


Haha

Tapi, seriously, Masjid Terapung sangat sangat cantik waktu tu. Subhanallah.

BW masih lagi bergelimpangan di dalam kereta tak sedar. Hiks

Perjalanan diteruskan.


Mentari pagi kelihatan begitu indah muncul di sebalik horizon di kaki langit. Jangan marah aku buat ayat novel naa. Terasa rugi untuk dilepaskan begitu sahaja. Kami ambil keputusan untuk berhenti sekejap di Pantai Batu Buruk bagi merakam momen-momen indah dan menghayati senyuman mentari pagi.

Gituu.





Sesudah puas merakamkan pelbagai aksi dan posisi, kami meneruskan perjalanan. Kami perlu tiba ke jeti Merang sebelum jam 9.30 pagi.

Dengan keyakinan yang memuncak, Supermeng selaku driver terus meluncur laju.

Setelah agak jauh meninggalkan Kuala Terengganu, tiba-tiba,

“Eh, kenapa lain macam je jalan ni?”

Supermeng bersuara.

Motipppppp, kau kan anak jati Italy.

Masa tu, aku masih lagi yakin kami melalui jalan yang betul. Sebab Supermeng drive. Mesti la dia tau kan.

“Takpe, kita teruskan je. Betul la ni kot. Kita tengok signboard lepas ni”

Aku menyedapkan hati.

Harammmm. Punya la jauh nak jumpa signboard lepas tu.

‘Jeti ke Pulau Redang 55km’

Hambik kauuu. Only then we realized that we were heading to the wrong direction. Lantas Supermeng terus menelepon sanak saudara handai taulan. Menurut sepupunya, kami dah tersalah jalan. Ikut jalan jauh katanya.

Apa lagi? Berbakul-bakul cercaan dan kejian aku dan BW lontarkan.

Motip kau anak jati Italy tak tau?? Motip konfiden aras tertinggi?? Motip angau?? haha

Nak dijadikan cerita, time tu la petrol pulak nak abis. Petrol station pulak masa tu punya la jauh. Penunjuk petrol tak henti-henti berkelip menambahkan resah gelisah. Ditambah dengan kegusaran lewat tiba di jeti.

Tanpa curiga dan ragu, BW terus menutup aircond dan membuka tingkap kereta.
Nak jimat minyak.

Stesen minyak masih lagi tidak kelihatan. Jauh.

Bayangan BW berpeluh-peluh menolak kereta dan Supermeng pose-pose menahan kereta yang lalu lalang dengan menayangkan betis berbulunya mula bermain di fikiran aku. Hahaha.

Sempat lagi kami menyanyi macam orang sewel tengah-tengah waktu genting tu. Gila. Akhirnya, signboard yang dicari-cari kelihatan jua.

‘Stesen Petronas 5km’

BW lantas menadahkan tangan memanjatkan syukur disambut dengan linangan air mata Supermeng tanda kegembiraan tak terperi.

Ok, aku exaggerate. Haha

Fuh. Lega gila rasanya.

Lepas je mengisi minyak, hati kembali tenang. Dan Supermeng kembali berkeyakinan menuju ke destinasi.

Kami ikut jalan singkat. Melalui kampung-kampung.

Ahhhh. Indahnya suasana desa di waktu pagi. Kan best kalau kat KL bukak bukak je mata bangun tidur, nampak kabus, sawah padi saujana mata memandang....

Ni kat rumah aku, bukak-bukak je mata tengok kat tingkap, nampak spender bergantungan kat belakang rumah orang.

Kami berjaya tiba ke jeti Merang tepat jam 9 pagi.

Setelah memarkir (tudiahhh bahasa) kereta, kami terus menuju ke jeti.

Oh ye, setiap resort di Pulau Redang mempunyai jeti masing-masing ye. Sila lihat nama resort di jeti bagi memastikan anda menaiki bot yang betul. Kalau tidak, mrasa anda ke pulau Kerengga. Dan satu lagi, anda boleh memarkir kereta di mana-mana walaupun dah tertera nama resort di setiap kawasan letak kereta. Harga : RM10 sehari.

Hajat kami nak bersarapan sebelum naik bot terpaksa ditunda memandangkan bot tak sabar-sabar nak bergerak.

Bersambung……

2 comments :

  1. Akak suka!!
    Akak cadangkan, IH menjadi penulis tetap diblog supermeng nih.
    Kau feeling2 kick jah Supermeng tuh.
    Matila hakak!

    Eh, tak pon uols bukak blog baru pastu tengok follower sapa laagi ramai biar habang supermeng sentap. Akakk lari dulu naa!!!

    ReplyDelete
  2. Ape la supermeng ni...dengan keyakinan yang memuncak tapi sesat gak...wat malu org kg jer..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...